Exploring the Influence of Online Social Cues on Korean Teens’ Outgroup Perception 

온라인 사회적 인기 지표가 한국 청소년의 외집단 인식에 미치는 영향 탐색 


By Yena Choi (최예나), Sijeong Lim(임시정)


 

<저자소개/About the author>


Yena Choi (최예나)


Yena Choi holds dual Master’s degrees: an M.A. in International Development and Cooperation from Korea University’s Graduate School of International Studies, and an M.Sc. in Public Policy and Management from the School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London. While working as a secondary school teacher, she witnessed the deepening digital divide in education, which sparked her interest in the field. Her research has since expanded to include issues such as countering misinformation, digital infrastructure, and media literacy, with a particular focus on how these elements interact within the context of international educational development. 


최예나는 고려대학교 국제대학원과 소아스 런던대학교에서 각각 국제개발협력학과 공공정책 및 행정학 석사학위를 취득하였다. 중고등학교 교사로 일하던 중 디지털 교육 격차의 심화를 목격하였고, 관련 분야에 관심을 가지게 되었다. 이후 허위정보 대응, 디지털 인프라, 미디어 리터러시 등으로 관심 영역을 넓히며, 이들이 국제교육개발 맥락에서 어떻게 상호작용하는지 연구하고 있다. 


Sijeong Lim(임시정)


Sijeong Lim received her Ph.D. in Political Science from the University of Washington, Seattle. She then worked at Stockholm University and the University of Amsterdam before joining the College of International Studies at Korea University, where she is currently an Associate Professor. As a student of international and comparative political economy, she examines the preferences, policy outputs, and performance of various actors in relation to environmentally and socially sustainable development. 


임시정은 워싱턴대학교 (시애틀) 에서 정치학 박사학위를 취득 후 스톡홀름 대학교, 암스테르담 대학교에서 재직하였고, 현재 고려대학교 국제대학 부교수이다. 국제/비교정치경제를 공부하고 있으며, 환경적, 사회적으로 지속가 능한 발전에 대한 다양한 행위자의 선호, 정책 산출 및 실천을 살펴본다. 



<초록/Abstract>


The bandwagon effect, or the tendency to adopt widely accepted views, is amplified on social media through popularity cues such as likes, views, and comments. Teens, who are often unfamiliar with social issues and desire social acceptance, may be especially vulnerable to these cues. This study examines how South Korean teenagers (ages 14-18) respond to popularity cues in digital news content that negatively portrays outgroups. In a survey experiment, teens watched the same anti-Chinese video with varying popularity cues and answered questions about the credibility of the content, their willingness to engage with it (e.g., liking the video), and their attitudes toward China. While popularity cues did not significantly influence perceived credibility or willingness to engage, they did influence attitudes. Unexpectedly, participants exposed to high popularity cues reported more favorable views of China. We offer several speculations about these unexpected findings, including the snob effect, wherein teens distance themselves from the perceived majority opinion. These results highlight the complex role of popularity cues in shaping adolescents’ attitudes toward outgroups. 


밴드왜건 효과, 즉 널리 받아들여지는 견해를 따르는 경향은 좋아요, 조회 수,댓글과같은사회적인기지표를통해소셜미디어에서더욱증폭된다.아 직 다양한 사회 이슈에 익숙하지 않고 또래집단 소속감과 타인의 인정을 원 하는 10대 청소년은 이러한 지표의 영향을 더 크게 받을 수 있다. 본 연구는 한국 10대 청소년(14~18세)이 외집단을 부정적으로 묘사하는 디지털 뉴스 콘텐츠의 인기 지표에 어떻게 반응하는지를 살펴보았다. 설문실험 참가자들 에게 한국 내 중국인을 부정적으로 표현한 동일한 뉴스 콘텐츠를 제공하되, 인기 지표(‘좋아요’ 수 및 댓글 수)를 조작하여 일부 참가자에게 높은 인기 지 표를 무작위로 노출하였다. 이후 참가자들에게 해당 콘텐츠의 신뢰도 평가, ‘좋아요’ 클릭 의향, 중국에 대한 태도 등에 관한 설문을 실시하였다. 분석 결 과, 인기 지표는 콘텐츠 신뢰도나 ‘좋아요’ 클릭 의향에는 유의미한 영향을 미치지 않았지만, 중국에 대한 태도에서 유의미한 차이가 관찰되었다. 흥미 롭게도, 본 연구의 가설과는 반대로, 높은 인기 지표에 노출된 청소년들은 중 국에 대해 상대적으로 더 긍정적인 태도를 보였는데, 본 연구는 이에 대하여 스놉 효과(snob effect)를 포함한 몇 가지 해석을 제시한다. 본 연구의 결과 는 온라인 매체를 통한 외집단에 대한 태도 형성 과정에서 인기 지표가 가지 는 복합적인 역할을 더욱 깊이 있게 탐구해야 함을 시사한다. 



<목차/Contents>

Ⅰ. Introduction

Ⅱ. Literature Review and Theoretical Expectations 

Ⅲ. Research Design

Ⅳ. Results 

Ⅴ. Discussion and Conclusion 



Key Wordsbandwagon effect, social cues, digital media, Korean teens, China perception 

주제어: 밴드왜건 효과, 사회적 인기 지표, 디지털 미디어, 한국 청소년, 대중국인식