East Asia’s Diverging CSR: Korean and Chinese Firms Dissimilar Internet Communication
한국과 중국 기업의 CSR 커뮤니케이션 비교 연구



by Suk-Jun Lim (임석준), Lina Mao(모리나)



<About the Authors / 저자소개 >


▶ Suk-Jun Lim (임석준)

Suk-Jun Lim is professor of Graduate School of International Studies and Political Science at Dong-A University. He received his Ph.D. in Political Science from the University of Chicago. His current research interests include topics on corporate responsibility, especially those pertinent to global manufactures operating in developing countries. His recent publications include "Embedding CSR Values: The Global Footwear Industry's Evolving Governance Structure" (2008), and "Their Brothers' Keeper: Global Buyers and the Legal Duty to Protect Suppliers' Employees" (2009).


현재 동아대학교 국제전문대학원 및 정치외교학과 교수이다. 미국 시카고대학교 정치학과에서 석·박사 학위를 취득하였다. 국제정치경제를 전공하였으며, 개발도상국에 진출한 글로벌 제조업체들의 사회적 책임에 학문적 실천적 관심이 있다. 주요 연구로는 "Embedding CSR Values: The Global Footwear Industry's Evolving Governance Structure" (2008), and "Their Brothers' Keeper: Global Buyers and the Legal Duty to Protect Suppliers' Employees" (2009) 등이 있다.



▶ Lina Mao (모리나)

Lina Mao is an MA student at Dong-A University. She comes from Ningbo, China. She received her B.A. in Korean Studies from Nanjing University.  Her current research interests focus on the historical changes and modern patterns of corporate social responsibility in East Asian countries.


현재 동아대학교 국제전문대학원 국제학과 석사 과정 중이다. 중국 닝보(宁波)출신이며 난징대학(Nanjing University) 에서 한국어를 전공하였다. 동아시아 국가들의 기업 사회적 책임의 역사적 변천과 현대적 패턴에 관심이 있다. 



<초록 / Abstract>

This study investigates internet use by the largest companies based in South
Korea (Korea) and China to communicate their engagement in corporate social
responsibility (CSR) activities. We analyze to what extent, if any, their CSR communication on web sites differ. Based on data from sixty-seven Korean companies and two-hundred Chinese companies listed in Forbes Global 2000, we found that the two countries’ CSR communication diverged significantly. Findings suggest that companies from Korea place social responsibility information more prominently and follow globally established standards. Chinese companies disclose more information in stock exchange than company web sites and follow government issued guidelines. We believe institutional context of corporate governance is responsible for such divergence.


본 연구는 한국과 중국 대기업의 인터넷 사용을 조사하여 기업의 사회적 책임 (CSR) 활동에 대한 기업 커뮤니케이션을 비교하였다. 분석 대상은 포브스 글로벌 2000(Forbes Global 2000)에 등재된 67개 한국 기업과 200개 중국 기업이었으며, 조사 결과 두 국가의 CSR 커뮤니케이션이 크게 다른 것으로 나타났다. 한국 기업은 중국 기업에 비해 CSR 정보를 보다 명시적으로 배치하고 국제 표준을 따르는 경향이 있는 반면, 중국 기업은 회사 웹 사이트보다 상하이 선전 등의 증권 거래소에 더 많은 정보를 공개하고 CSR 보고서 작성에 있어서 정부가 발행한 가이드라인을 준수하는 경향이 파악되었다. 한국과 중국 기업의 이러한 차이는 기업 거버넌스의 제도적 요인에 기인한다고 본다.



<목차 / Contents>

Ⅰ. Introduction

Ⅱ. Literature Review
Ⅲ. Findings on Communication
Ⅳ. Discussion and Conclusions



Keywords: Korea, China, corporate social responsibility (CSR), Communication, Forbes Global 2000
주제어: 한국, 중국, 기업의 사회적 책임(CSR), 커뮤니케이션, 포브스 글로벌 2000(Forbes Global 2000)