국제관계 네트워크 이론을 활용한 일본 제품 불매운동 분석

Analysis of Japanese Products Boycott with Network Theory in International Relations


by 진영호 (Yeongho Jin), 김영완 (Youngwan Kim)



<저자소개/About the author>


▶ 진영호 (Yeongho Jin)

진영호는 서강대학교 공공정책대학원에서 정치학 석사학위를 취득하였으며, 현재 국회 입법조사처에 재직 중이다. 주요 연구 관심 분야는 국제정치경제, 한일관계, 국제정치이론 등이다.

Yeongho Jin holds a Master’s degree in political science from the Graduate School of Public Policy in Sogang University. He is currently working at the National Assembly Legislative Research Center. His research interests include international political economy, Korea-Japan relations, and international political theory.


▶ 김영완 (Youngwan Kim)

김영완은 현재 서강대학교 정치외교학과에 교수로 재직 중이다. 연세대학교 정치외교학과 에서 학사 학위, 캘리포니아 주립대 샌디에고 에서 석사 학위를 그리고 아이오와주립대 (University of Iowa) 정치학과에서 박사 학위를 받았다. 아이오와주립대(Iowa State University)에서 2년간 강의전담교수로 일하였으며, 고려대학교에서 연구교수로 재직하였다. 2015년 3월부터 2021년 8월까지 한국외국어대학교 LD 학부에 교수로 재직 하였다.

Youngwan Kim is a Professor at the Department of Political Science, Sogang University. Before taking his current position, he has worked at the Division of Language and Diplomacy, Hankuk University of Foreign Studies from March, 2015 to August, 2021. He also worked as a lecturer in the Department of Political Science at Iowa State University for two years and then as a research professor at Korea University. He completed his Ph.D. in political science from the University of Iowa in 2011, with his B.A. in political science and international relations from Yonsei University and M.A. in international development from the University of California San Diego.



<초록/Abstract>

일본 기업 제품 불매운동은 한일 관계에서 등장한 양국 간의 대표적인 갈등 표출 사례이다. 본 연구는 국제관계 네트워크 이론을 활용하여 2019년 7월부터 2022년 하반기까지 한국에서 전개된 일본 기업 제품 불매운동을 시기에 따라서 분석하였다. 불매운동 촉발기의 경우, 한일 간 영향력의 관계는 일본 정부의 일방적 조치에 대응 준비를 취하지 못한 한국이 일정 부분 경제적 손실을 겪을 것이 예상되는 불균형적 관계로 나타났다. 불매운동 확장 및 조정기의 국제관계 네트워크 분석 결과, 한일 간 영향력의 관계는 한일 양국 정부가 협상을 위한 공동의 의제에 대해 적극적 의사 표명을 하여 자국의 이익을 성취하기 위한 노력을 기울였다는 점에서 균형적 관계로 볼 수 있다. 불매운동 잔존 및 소멸기의 국제관계 네트워크를 분석한 결과, 한국 및 일본 간에는 여전히 수평적 구조를 취하며 관계 형성을 위한 조율을 추구해 왔다. 이러한 과정을 분석한 결과, 한일 간에는 정치적 협상에 따른 외적 변화와 함께, 대중 의식을 근본적으로 변화시킴으로써 향후 한일 간 이상적인 관계 개선을 위한 대중의 자발적 행동을 촉진하고 이에 따라 관계 개선이 진행될 가능성이 있음을 보여주었다.

The boycott of Japanese products by South Korean consumers can be a representative case of the conflict between Japan and South Korea. This study analyzes the boycott of Japanese products that occurred in South Korea from July 2019 to the end of 2022, using network theory in International Relations. Regarding the trigger of the boycott, the relationship of influence between Japan and South Korea appeared as an imbalanced relationship in which South Korea was unable to prepare for Japan’s unilateral measures and expected to suffer some economic losses. Based on the analysis of network theory in International Relations during the expansion and adjustment periods of the boycott, the relationship between Japan and South Korea can be seen as a balanced relationship in that both governments actively expressed their intention to negotiate for a common agenda and made efforts to achieve their respective interests. During the extinction periods of the boycott, South Korea and Japan have continued to adopt a horizontal structure and pursue coordination for a better relationship. The analysis of this process shows that there is a possibility for future improvement in South Korean-Japan relations by promoting voluntary actions of the public for fundamental changes in public awareness along with external changes through political negotiations.

 


<목차/Contents>

Ⅰ. 서론 

Ⅱ. 국제관계 네트워크 이론 

Ⅲ. 연구방법 

Ⅳ. 일본 제품 불매운동 사례 분석 

Ⅴ. 결론


주제어:  한일 관계, 불매운동, 국제관계 네트워크 이론, 무역 분쟁
Key WordsSouth Korea-Japan relations, Boycott movement, Network theory in International Relations, Trade disputes