한반도 통일을 위한 외교 안보 전략

ROK’s Diplomatic and Security Strategies for Unification of the Korean Peninsula


by 김성한 (Sung-han Kim)


<저자소개/About the author>

▶ 김성한 (Sung-han Kim)

김성한은 고려대학교 국제대학원 교수로 재직 중이다. 1994-2007년 외교부 외교안보연구원 교수를 지냈고고려대학교에서 일민국제관계연구원 원장(2014-2022)과 국제대학원 원장직(2017-2021)을 수행했다정부에 들어가 2012-2013년 외교부 차관, 2022-2023년 대통령실 국가안보실장을 역임했다외교부 차관을 마치고 난 직후 세계경제포럼(다보스포럼대량살상무기(WMD) 분과위원장을 지냈다.


Sung-han Kim is Professor of International Relations at the Graduate School of International Studies (GSIS). He served as the National Security Advisor to the President in 2022-2023. He also served as Director of Ilmin International Relations Institute, Korea University in 2014-2022. He was Dean of GSIS and DIS from 2017 to 2021. He served as a Vice Minister of Foreign Affairs and Trade, Ministry of Foreign Affairs and Trade in 2012-2013. He was a professor from 1994 to 2007 at the Institute of Foreign Affairs and National Security (IFANS), Ministry of Foreign Affairs & Trade. In 2013-2014, Dr. Kim was the Chair of World Economic Forum’s Global Agenda Council on WMD (Weapons of Mass Destruction).


<초록/Abstract>

한반도 통일을 위한 대한민국의 외교 안보 전략은 북한 비핵화시장경제의 제도적 수용인권 증진에 초점을 맞춰 북한을 변화시키는 것이다아울러 통일 과정에 영향을 미칠 주변 4국의 인식과 국제사회의 시각을 종합적으로 고려해야 한다북한 비핵화를 위해선 경제제재와 사이버 압박을 병행하고확장억제를 강화해야 한다시장경제의 제도적 수용을 위해선 담대한 구상을 북한이 받아들이도록 설득해 나가면서왜곡된 시장이 북한 주민의 삶을 얼마나 피폐하게 만들고 있는지 깨닫도록 외부의 정보를 유입해야 한다외부 정보를 통해 북한 주민의 분노지수가 올라가게 될 때 북한 정권은 밑으로부터의 압박에 직면할 수 있다비핵화와 인권은 동전의 양면과도 같아서 함께 추진해야 할 과제다특히 북한 급변사태는 한반도에 대한 다양한 전략적 이해관계를 가진 주변국들의 대응 양태에 따라 복잡한 상황으로 전개될 가능성이 농후하다철저한 분석과 대비책이 선행되어야 지역적 파급효과를 최소화하고 한반도 통일로 연결할 수 있을 것이다자유민주주의 국가로서 글로벌 자유·평화·번영에 기여한다는 올바른 방향성을 가지고동맹 및 유사입장국과의 네트워크를 활용하는 입체적 전략을 구사하며다양한 미래 시나리오를 바탕으로 철저히 준비할 때 우리는 한반도 통일이라는 역사적 기회를 잡을 수 있을 것이다.


The Republic of Korea’s diplomatic and security strategy for the unification of the Korean Peninsula is to change North Korea by focusing on its denuclearization, institutional acceptance of the market economy, and promotion of human rights. In addition, the perceptions of the four surrounding countries and the perspectives of the international community, which will affect the unification process, must be considered in a comprehensive manner. In order to denuclearize North Korea, economic sanctions and cyber pressure must be used in parallel, and extended deterrence must be strengthened. In order to have North Korea institutionally accept the market economy, we need to persuade North Korea to accept the ‘Audacious Initiative’ and bring in information from the outside to make the North Korean residents realize how impoverished the distorted market is making their lives. When the ‘anger index’ of North Korean residents rises through external information, the North Korean regime may face ‘pressure from below’. Denuclearization and human rights are two sides of the same coin and constitute the tasks that must be pursued together. In particular, the sudden change in North Korea is highly likely to develop into a complex situation depending on the response patterns of neighboring countries with various strategic interests in the Korean Peninsula. Thorough analysis and preparedness must take precedence in order to minimize regional ramifications and lead to the unification of the Korean Peninsula. As a liberal democratic country, when we have the right direction to contribute to global freedom, peace, and prosperity, use a three-dimensional strategy that utilizes networks with allies and like-minded countries, and prepare thoroughly based on various future scenarios, we can seize a historic opportunity for the unification of the Korean peninsula.


<목차/Contents>

통일의 당위성과 주변국 이해관계

북한 비핵화 전략

시장경제와 인권 증진

급변사태 대비

통일을 위한 준비


주제어: 통일비핵화급변사태한미동맹확장억제

Key Words: Unification, Denuclearization, Contingency, ROK-US alliance, Extended deterrence